Het veer tussen Krimpen aan de Lek en Kinderdijk

Locatie: Dorpsstraat, Krimpen aan de Lek

Het eerste officiële stuk waar het veer in genoemd wordt stamt uit 1358. In de loop van de eeuwen heeft het veer niet altijd op dezelfde plaats gevaren. De eerste veerdammen lagen vroeger ten oosten van het huidige traject. Door diverse oorzaken is tussen 1779 en 1797 het veer naar de huidige locatie verplaatst, waar het nu nog heen en weer vaart.

De reep

Rond 1800 voer de pont al aan een reep. Dit is een kabel die dwars door de rivier loopt. De reep moest op de rivierbodem liggen om de scheepvaart onbelemmerd doorgang te verlenen en dit was alleen mogelijk als de pont voor de kant lag.
 

Motorpont 1 en 2

In 1925 nam de heer J.C. Vos de pacht over T. Kalkman en richtte toen met zijn zonen Gerard en Andries de fa. J.C. Vos & Zn. op. In 1937 werd de “Motorpont 1” gebouwd op de werf van L. Smit & Zn. te Kinderdijk. Deze pont mocht 40 ton aan lading en 200 passagiers vervoeren en was voorzien van een Kromhout-Gardner motor van 30 pk.

In 1963 werd het zogenaamde zijspan aan de bestaande pont gezet. In het besturingsgedeelte zaten twee Mercedes dieselmotoren à 150 pk met twee  beweegbare schroeven van Schottel. Hierdoor kon de pont vrij varen. De Kromhout werd hierna gebruikt om de kleppen te bedienen.
Op 27 augustus 1976 werd de “Motorpont 2” in de vaart genomen. Deze pont kan 18 personen wagens vervoeren en is voorzien van twee Deutz motoren van 140 pk ieder die op hun beurt een Schottel propellerschroef aandrijven.

Nieuwe eigenaar

De firma J.C. Vos & Zn pachtte het veer van I.H.C. Op 31 augustus 1988 liep het pachtcontract af. Sinds 1 september 1988 is het veer eigendom van Veerbedrijf H. de Visser. In de eerste jaren van het nieuwe veerbedrijf kon het nog stevig vriezen in dit landje. Dat had tot gevolg dat bij ijsgang het veer uit de vaart moest om schade aan het materieel te voorkomen.
Er werd in de loop der jaren uitgezien naar een andere pont, dit doordat de “Motorpont 2” maar twee  motoren heeft en dat er met één motor niet gevaren kan worden. In 1997 werd er een pont gevonden. Het Hekelingseveer had besloten een nieuwe pont te bouwen en hun oude pont te verkopen.

Op 21 juni 1997 was het zover, de nieuwe pont kwam in de vaart onder de naam “Christina” vernoemd naar de partner van H. de Visser. Met dit schip kunnen ook 18 personenwagens overgezet worden. De “Motorpont 2” ging vanaf die datum als reservepont functioneren en de “Motorpont 1” werd verkocht aan stichting Pont d’Hanze in Deventer.
In het najaar van 2008 nam Herbert de Visser samen met zijn vrouw Petra het veerbedrijf van zijn vader over. In het najaar van 2009 is de “Christina” opnieuw gemoderniseerd.