Oud-burgemeester van Schoonhoven en voormalig voorzitter van Zilverstad Marketing Dick de Cloe is enthousiast over deze jaarlijks terugkerende verkiezing. De Cloe: “In een tijd waarin agenda’s zacht uitgedrukt ‘goed gevuld’ zijn is vrijwillige inzet bijzonder. Juist die personen (of organisaties) die tijd vrijmaken - voor anderen, voor een vereniging of voor de gemeenschap - kunnen jaarlijks genomineerd worden voor de titel: “Schoonhovenaar van het Jaar”.
In de historische Zilverstad zijn er altijd veel inwoners en organisaties die zich belangeloos inzetten voor anderen. Inwoners die bijzondere verdiensten hebben verricht in het algemeen belang. Dat kunnen activiteiten zijn op sociaal, maatschappelijk, cultureel, kerkelijk of zorg terrein of op het gebied van sport of onderwijs. Het gaat om het verrichten van of meewerken aan een activiteit of organisatie zonder commerciële doelstelling. Het is een stille kracht die niet vaak of vanzelfsprekend voor het voetlicht treedt, maar wel een pluim verdient. Die mensen en organisaties, die zich dus op een extra bijzondere wijze warm maken voor de gemeenschap, worden gewaardeerd met de titel Schoonhovenaar van het Jaar.
Gedurende één maand per jaar kunnen namen ingediend worden van personen van wie men vindt dat hij/zij de titel Schoonhoven van het Jaar verdient. Een onafhankelijk jury selecteert uit deze ingediende namen de genomineerden. Uit deze genomineerden wordt de titelhouder gekozen.
Jury
De jury bestaat uit:
Ken jij iemand die zich op een bijzondere manier heeft inzet voor Schoonhoven?
Iemand die misschien niet zo snel voor het voetlicht treedt, maar dit wel verdient?